Care e treaba cu advertorialele (II)

Pornind de la articolul lui Ciprian Lospa, sau mai bine spus, de la comentariile articolului sau, am decis sa scriu acest articol pentru a clarifica, un pic mai pe larg, care e treaba cu advertorialele. Si nu voi vorbi despre lipsa de comunicare a advertiserilor, ca in articolul trecut, ci despre cum ar trebui percepute aceste advertoriale de catre bloggeri.

In primul rand, ce este un advertorial?

Prietenul Wiki ne spune ca advertorialul este un articol publicitar, scris de obicei intr-o forma obiectiva, prin care se promoveaza un anumit produs sau serviciu de catre publisher. Deci, pe intelesul tuturor, o firma plateste o anumita suma de bani catre un blogger (aici, in contextul asta) pentru ca acesta sa scrie un articol publicitar. Scopul este de a maximiza vanzarile, dar mai presus de toate, pentru a spori increderea in produsul/serviciul vandut de firma (cand iti spun mai multi oameni ca un produs e bun, tinzi si tu, la randul tau, sa crezi ca acel produs este bun, de incredere, si implicit il vei cumpara).

Ok, toate bune pana aici. Dar cum vede un blogger un advertorial? In 90% din cazuri, un advertorial este vazut de catre un blogger ca fiind o sursa imensa de venit. Deci, in momentul in care eu aleg sa scriu un advertorial, trebuie neaparat sa primesc pe el un sfert din salariul minim pe economie, altfel nu merita deranjul si mai „stric si piata”. Total gresit. Ca in orice business, ca in rice situatie de vanzare-cumparare sau de troc exista mai multe nivele de cerere-oferta.

Un advertorial poate fi 20 lei sau 500 lei.

Daca o gandim la rece, fara sa ne implicam emotional in discutia asta si mai ales, fara sa incepem „pentru 20 lei nu se merita sa public nimic”, un calcul este foarte simplu. Cum ajungi sa vinzi advertoriale cu 20 lei si sa castigi salariul minim lunar? Aici dau exemplul unui blog ideal, in care un cititor poate vedea zilnic cel putin 5 articole noi. La o frecventa de 5 articole/zi poti adauga lejer inca doua advertoriale. Din start atentionez faptul ca un advertorial de 20 lei vine, de obicei, gata scris si contine maxim 1 link. Deci tot efortul pe care bloggerul il are de facut e sa dea un copy-paste si un click pe „publica articol”. Dar, sa revenim. Avem o frecventa de 5 articole/zi + 2 advertoriale intre ele. Cu o matematica de baza, 2 advertorial inmultit cu 30 zile calendaristice insumeaza 60 de advertoriale. 60 de advertoriale inmultite cu 20 de lei rezulta 1200 lei. Avem deja mai mult fata de cat este salariul minim pe economie. Dar sa nu ne lacomim si sa mai stergem din calcul vreo 200 de lei, ca sa avem si o mica „marja de eroare”, pentru ca or sa mai fie si zile in care nu vei avea adverotoriale, sau nu vor fi cate 2. Chiar si cu acest calcul, sa ii spunem SF, nu toate advertorialele vor veni la pretul de 20 lei, si cu siguranta ca, la o frecventa ideala de 5 articole noi, vor veni si advertiseri ce vor fi dispusi sa plateasca mai multi bani pentru exclusivitate pe ziua/saptamana aceea. Dar calcului ramane valabil, totusi.

Poti sa castigi salariul minim din advertoriale de 20 lei.

Si acum, ca sa nu imi sariti in cap cu idei de genul „dar cine scrie 5 articole pe zi?”, „dar de unde 2 advertoriale pe zi?” si asa mai departe, va spun un singur lucru. Totul tine de cat munciti. Blogul poate reprezenta doua lucruri in viata ta. Un hobby sau un job full-time. Daca tu consideri ca blogul tau este un hobby, faci asta din placere, nu ai inceput pentru bani, atunci eu iti spun ca nu ai dreptul, cel putin moral, sa ii spui oricui ca ofera prea putin pentru un articol sau ca se vinde cu prea putin. Faci asta pentru hobby, ai uitat? Chiar daca ai nevoie acum de bani, blogul tau este totusi un hobby, nu te astepta sa ii castigi asa de rapid. S-ar putea sa nu ii castigi niciodata sau, pur si simplu, s-ar putea sa-i castigi dupa un singur advertorial, daca ai noroc. Pentru ca blogul tau e un hobby. Dar, daca tu iti vezi blogul ca pe un job full-time, sau ti-ai dori sa ajungi in situatia in care blogul tau va fi un job full-time, atunci trebuie sa tragi tare.

Blogul poate deveni un job full-time prin munca. 

Multa munca. Este nevoie de foarte multa munca depusa, daruire si curaj. La inceput, cel mai probabil, o sa ti se para ca munca depusa este degeaba. Sunt altii care accepta 20 lei si strica piata, tu n-o sa faci niciodata bani din blog. Total gresit. Nu vezi lucrurile pe termen lung, si de aceea nu o sa castigi niciodata din blog. De aceea spun ca ai nevoie de curaj si daruire. Pentru ca tu sa poti sa muncesti foarte mult, ca mai apoi sa te bucuri de castiguri. Iar prin munca ma refer, desigur, sa ajungi sa ai o frecventa mare de articole, poate chiar de 5 articole pe zi si o comunitate mare de cititori. Iar mai apoi o sa iti permiti sa castigi destul de mult din advertoriale, chiar si din cele de 20 de lei, ajungand din nou la calculul simplu facut mai sus.

Advertiserii sunt de multe tipuri.

Un advertiser poate fi de mai multe tipuri. In primul rand, poate ca el este directorul companiei ce iti pune la dispozitie advertorialul, un angajat al acestuia din cadrul companiei sau poate fi un simplu reprezentant al unei agentii de publicitate online. Indiferent de persoana care se ocupa de distribuirea advertorialelor, pretul acestora nu trebuie sa fie discutat. Negociat, este altceva, dar dat cu presupusul si comentat aiurea despre cat de putin ofera pentru un articol cineva nu isi are rostul. De ce? Pentru ca oricum nu vei rezolva nimic. Advertiserul isi gaseste clientul, mai mult ca sigur, iar tu te alegi cu plansete de fetita ce si-a pierdut acadeaua. E simplu, plansetele trebuiesc lasate fetitei, tu munceste, si apoi, cand vei ajunge sa castigi cat sa te intretii si sa iti poti permite cam ce vrei tu, cumpara-i o acadea si fetitei. Iar faptul ca incerci sa denigrezi un advertiser nu te face mai bun, ci demonstreaza pe de o parte faptul ca tu nu poti castiga cat iti doresti, pentru ca nu muncesti, iar pe de-o alta parte arata cat de putin pregatit esti sa recunosti faptul ca altcineva, prin munca, s-a ridicat atat de mult incat isi poate crea propria piata in care oferta lui sa fie unica, iar cererea sa creasca, indiferent de calitate.

Concluzia e simpla.

Munceste, nu te mai plange, considera blogul un job full-time, ofera-i daruire, implicate 110% si vei castiga. Nu astepta sa-ti pice din cer, nu iti va pica de nicaieri. Degeaba astepti sa castigi la loto, daca nu joci.

Si, ca sa nu va aud cum comentati, cu blogul actual nu am ajuns la performanta prezentata in acest articol, nu inca. Dar, pentru toti cei ce ma cunosc de ceva ani, am detinut un blog (printre altele) din care, la varsta aceea, ma intretineam frumos. Dar, odata cu maturizarea, am ales sa „imi schimb jobul”, voiam o schimbare de peisaj, asa ca a fost alegerea mea sa renunt la blogging. Asta nu inseamna ca nu vorbesc din experienta, sau ca nu stiu ce vorbesc. De atunci m-am invartit in aceleasi cercuri si de atunci imi castig banii tot din online.

You may also like...

8 Responses

  1. Bucur spune:

    Adevarat. Daca multi dintre blogari ar gandi asa ar fi bine, nu zici ca scoti pe luna 1200 de lei dar macar daca faci 500 de ron e ceva. Asa se creste un blog prin munca.

    • Robert Calin spune:

      Poți scoate mult mai mult. Calculul era pentru cel mai mic preț de advertorial, clar nu vei avea doar advertoriale de 20 lei. Ideea e că trebuie să muncești ca să câștigi, ca în orice alte împrejurări.

  2. Adriana spune:

    Sunt blogeri care sustin ca advertiserul castiga o gramada de bani, ca 20 de lei pentru un advertorial este foarte putin. Sa o luam invers. Cate vanzari ii aduce un blogger advertiserului ? La o rata de conversie medie de 0,5% in ecommerce inseamna ca trebuie sa ii trimita 200 de vizitatori din blog pentru ca el advertiserul sa faca macar o vanzare ca sa isi scoata banii pe advertorial. Daca bloggerul are 30-40 de vizitatori pe zi, miram-as sa ii trimita vreodata vizitatorii astia advertiserului. Deci cred ca discutia asta ar trebui pornita plecand de la mai multi factori :
    – cat de nisat este blogul ?
    – cati vizitatori are blogul ?
    – ce autoritate are in fata lui Google( vechime, link-uri, etc) ?
    – are pagina de Fb? Twitter? G+? Cat de mult interactioneaza cititorii lui? Ii sharuiesc postarile? Comenteaza?
    – cat de des scrie advertoriale? Daca fiecare postare este advertorial atunci blogul ar trebui redenumit in director de articole, nu blog.

  3. Fănică spune:

    Sunt multe de discutat, dar cei care vor sa faca bani, fac chiar daca isi vand serviciile cu 20 de lei. Am un prieten care a inceput usor cu doua bloguri, a facut ceva banuti si a vazut ca ii merge si acum are o retea interesanta de bloguri. Scrie zilnic, blogurile lui sunt foarte active si castiga la fel de bine ca un loc de munca bine platit in Romania. Astept urmatorul articol in care o sa discuti despre cat castiga un advertiser, sunt chiar interesat sa-l citesc.

  1. 10 aprilie 2016

    […] Care e treaba cu advertorialele (II) […]

  2. 13 mai 2016

    […] Cam astea vor fi categoriile. Sa vedem ce o sa iasa. Bineinteles, pe langa aceste articole voi incerca sa scriu si cat mai des, un articol pe care il voi scrie cat mai curand, acesta fiind continuarea seriei „Care e treaba cu advertorialele„. […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *